Da posameznik v življenju doseže vsaj osnovno stopnjo izpolnjenosti, sreče in tudi uspeha je nujno, da se (s)pozna. Poznati je potrebno sebe, predvsem lastne vrednote.
Kod sem, kaj mi je pomembno?
To je vprašanje, na katerega lahko dobimo odgovor tudi s pomočjo testa DISC, katerega pogosto uporabljam pri svojem delu.
Umberto Galimberti je je predvsem človek, pa tudi priznani profesor, filozof in mislec, ki jasno pokaže,
kako nepoznavanje vrednot vpliva na otopelo stanje današnje družbe.
Sam pravi, da mladi nimajo pravega prostora v tej družbi, ni jim omogočeno samo spoznavanje. Stanje je po njegovih besedah še veliko hujše. Mlade se bombardira s strani blagovnih znamk, s strani akterjev, ki izkoriščajo današnjo populacijo in od nje tržijo predvsem poceni delovno silo in ji jemljejo kapital. Tako finančni, kakor tudi psihološki.
Članek spodaj lepo ponazori in razloži, kako je do današnjega apatičnega stanja predvsem pri mladih prišlo in kakšna bo naša skupna prihodnost, če se ne bomo spoznali in vrnili k osnovnim potrebam in vrednotam človeštva.
Mladi živijo
le ponoči. Podnevi jih nihče ne potrebuje.
Umberto
Galimberti je pomemben italijanski filozof, psihoanalitik in kritik sodobnosti,
ki jeza svoja dela prejel številne znanstvene nagrade. Je univerzitetni
profesor antropologije in zgodovine filozofije v Milanu. Pred kratkim je
založba Modrijan izdala odmevno knjigo Grozljivi gost – nihilizem in mladi,
njegovo prvo delo v slovenščini. Po njegovem mnenju niso bili mladi še nikoli
tako problematični kot zdaj. Ukvarja se z vprašanjem, zakaj njihovo srce tava v
depresivnem niču in eksistencialni praznini, ki jo lahko za hipec omilijo
kvečjemu droge, alkohol in seks. To so tujci v svojem anonimnem življenju,
pravi, obsojeni na plehko životarjenje v puščavi vrednot, ki iščejo zabavo, ker
ne znajo uživati. Letos je prišel v Slovenijo kot gost festivala Vilenica.
Zanimivo je, da je bila žena, s katero je bil poročen 40let in mu je lani
umrla, Slovenka.
Kdo danes razume mlade?
Oglaševalske
agencije in tržniki, in to veliko bolje kot njihovi starši in učitelji!
Če pogledamo revije za mlade, se vse vrti okoli spolnosti in zapeljevanja.
Pristna čustva so postala nepotrebna, moteča. Vse je hlastanje za srečo in
zabavo. Zakaj se je to zgodilo?
Mladi so se
znašli v takšnem položaju, ker prihodnost zanje ni več obljuba, ampak grožnja. Ko
prihodnost na sedanjost ne deluje več kot motivacija, starši izgubijo
avtoriteto, saj se spremenijo v otrokove pogodbene stranke: »Če boš izdelal
razred, ti bom kupil motor. Če boš diplomiral, ti bom kupil avto.« Ko starši izgubijo avtoriteto in postanejo
otrokovi prijatelji, je katastrofa neizogibna, kajti mladi si želijo
avtoritete, čeprav tega ne pokažejo. Živijo v absolutni sedanjosti. S
prihodnostjo se nočejo obremenjevati.
Mar to pomeni, da mora biti vse instant?
Da. Vse je
sedanjost in prav v tem pomenu govorim o nihilizmu. Nietzsche ga je opredelil
kot odsotnost namena in vzroka. Če tega ni, se vrednote izpraznijo. Mladi od
15. do 30. leta imajo največjo biološko, spolno in umsko moč, a jih naša
zahodna družba zanemarja, ne uporabi jih.
Jih sploh potrebuje?
Ne.
Pozornosti sta deležni le dve generaciji. Generacija dedkov, ki imajo zdaj
oblast in so stari približno 70 let, in generacija njihovih sinov, ki
pogledujejo k staršem in si želijo njihove oblasti. Tretja generacija ne zanima
nikogar. Če mladih nihče ne pokliče, če jih nihče ne povabi, če imajo samo
honorarno delo od danes do jutri, potem bodo živeli samo ponoči, kajti podnevi
jih nihče ne potrebuje. Ali pa se bodo drogirali, ker so mamila zanje nekakšna anestezija,
v pomenu »nočem biti del tega sveta, ki me ne želi«.
Kako bi se lotili problema mamil?
Delim jih v
dve skupini. Prvo sem poimenoval anestetiki. Človeka potegnejo iz tega sveta in
ga osvobodijo čutenja. Sem sodita hašiš in heroin. V drugo skupino pa spadajo
droge, ki nam dajo več energije in moči, da lahko dosežemo čedalje višje in
zahtevnejše cilje, ki si jih zastavljamo v naši družbi, v kateri je vse
podrejeno učinkovitosti. Sem sodi na primer kokain. Jaz bi vse droge
legaliziral, če bi lahko s tem ukrepom pristrigli peruti mafiji.
O kulturnem vplivu Amerike nimate dobrega mnenja. Zakaj se vam zdi tako
nevaren?
Mislim, da
je ameriški model skvaril evropsko kulturo. Temelji na potrošništvu,
potrošništvo pa je ena od oblik nihilizma. Vse se mora končati v niču. Čeprav
avto še dobro vozi, ga je treba zamenjati in kupiti novega. Če se vam pokvari
hladilnik, ugotovite, da nadomestni del stane več kot ves hladilnik. Roka
uporabnosti nimajo samo živila, ampak vsi izdelki. Tako izgubljamo odnos do
stvari, ne navežemo se nanje. Vse postane nepomembno, saj je vse ena sama
konfekcija.
In še sami postanemo stvar.
Seveda.
Ameriška kultura je kultura potrošništva, in ker sami Američani nimajo veliko zgodovine,
izkoreninijo zgodovino vseh drugih. Tudi vojn v Iraku in Afganistanu so se
lotili brez občutka za zgodovino obeh držav. Če bi si malo prebrali zgodovinske
knjige, bi ugotovili, da se je tudi Aleksander Veliki v Afganistanu opekel. Ne
razumejo, da patriarhalna družba muslimanov razpade, če jim uvozijo svoje
navade in osvobodijo žensko, kajti muslimani se bolj bojijo spolnosti kot
politike.
Zakaj mislite, da Američanom Evropa pri tem pomaga?
Ker je za
nas Zahodnjake denar postal simbolni generator vseh vrednot. Ne vemo več, kaj
je lepo, dobro, sveto, pravično, resnično, vemo samo, kaj je uporabno,
koristno.
Toda z lepoto smo vendar obsedeni, gojimo kult lepote.
Da, ampak
plastične. Imeli smo lepoto, imeli, toda zdaj je tudi ta podlegla ekonomiji. Umetniško
delo postane umetniško delo samo, če se pojavi na tržišču. To je zame konec Evrope
in zaradi tega sem žalosten. Zdaj si na primer ne moremo več zamisliti, da bi
se v takšni kulturi lahko rodili Kant, Beethoven, Goethe. Rojevajo se lahko
samo lovci in lepa dekleta. Komercialna televizija ima pač posledice.
V knjigi ste zapisali: »Inteligenca in učenje ne delujeta, če ju ne žene
srce.« In da je čustvena vzgoja nujna kot preventiva. Kako si to predstavljate?
Vzgojo
razlikujem od izobraževanja. Pri izobraževanju gre za podajanje intelektualnih
vsebin, pri vzgoji pa za vzgojo čustvenega aparata. Učenje se dogaja prek
erotičnosti, kot je trdil že Platon, prek očaranosti. Vsi smo se veliko bolje
učili pri tistih predmetih, pri katerih so nas znali učitelji pritegniti,
fascinirati. Um se odpre samo, če je srce očarano. Pri čustvenem razvoju so tri
stopnje. Na začetku je impulz. Z vzgojo ga preoblikujemo v čustvo, čustvo pa z vzgojo
preoblikujemo v občutek. Občutek je čustvo plus zavest o tem čustvu. Tisti, ki
se imajo radi, lahko v hipu vedo, kaj drugi doživlja, ker se imajo radi. Naši
mladi pa so obtičali na stopnji impulza. Izraža se z gibom. Če želijo mladi
priti do čustev, potrebujejo ekstazi,sicer se do njih sploh ne morejo dokopati.
Občutek ni biološka danost, treba ga je vzgojiti. Tega se naučimo tudi tako, da
beremo literaturo. V književnosti lahko namreč spoznavamo,kaj so bolečina,
ljubezen, dolgčas, obup, tragedija, žalovanje. In ko beremo o teh občutkih, jih
lahko prepoznavamo v sebi. Zdaj mladi doživljajo občutenja, ki jih ne znajo
poimenovati. Če jih vprašate, kako se počutijo, znajo odgovoriti kvečjemu, da
slabo. Čustva pa je treba poznati in vedeti, kako se razvijajo, kajti če poznam
žalost in vem, kako nastane in se razvija, ne bom obupal. Če pa niti ne vem,
kaj se dogaja v meni, potonem v brezup. Mladi izgubljajo jezikovno sposobnost
poimenovanja občutkov. V Italiji so opravili statistično raziskavo o tem.
Pokazala je, da je leta 1976 gimnazijec v povprečju poznal 1500 besed, leta
1996 pa samo še 600. Manj ko imate besed, manj lahko razmišljate in teže
ubesedite, kar čutite.
Pa saj so čustveni invalidi.
Da, čustveno
so nepismeni. Mislim, da je to tudi posledica tega, da je spolnost tako
dosegljiva in lahkotna. Če je med željo in izpolnitvijo želje časovni interval,
se lahko razvijajo domišljija, idealizacija, simbolni jezik, fantazija in konec
koncev duša. Pri takojšnji zadovoljitvi želje pa spolnost ni več nič drugega
kot hidravlika, praznjenje.
Če bi bili ravnatelj, po kakšnem merilu bi izbirali učitelje?
Naročil bi
jim, naj opravijo teste osebnosti, kajti ne zadostuje, da učitelj obvlada svojo
snov. Znati mora tudi komunicirati in učence fascinirati. Učimo se na podlagi posnemanja
vzornikov, ki nas očarajo. Kdor pa ne zna komunicirati, ne zna fascinirati in
torej ne more bi ti učitelj. Kdor želi poučevati, mora imeti posluh za čustveno
plat učencev. In če mu pri tem spodleti, mu ne bo uspelo niti podati določenega
znanja. Mladi do dvajsetega leta še bolj malo uporabljajo možgansko skorjo, pri
njih je dejavnejši srednji del možganov, ki skrbi za čustvenost. Šele čustva
omogočajo izobraževanje.
Nihilizem, ta grozljivi gost, kot ga imenujete, je strašanski strup. Kako
se bojevati proti njemu?
Ne moremo
se! Mladi so samo eden od primerov nihilizma. Drži, da nimajo eksistencialnih
problemov, a imajo zato kulturne. Ne smemo namreč pozabiti zelo pomembne
stvari: krščanstvo je v našo zahodno kulturo vneslo neizmeren optimizem. Človeku
je razodelo, da ne bo nikoli umrl. Stari Grki so, nasprotno, trdili, da je
človek smrtnik. Zaradi krščanstva smo na prihodnost vedno zrli optimistično.
Ne samo zaradi krščanstva, tudi socializem je bil takšen.
Res je.
Krščanstvo pravi: preteklost je bila izvirni greh, sedanjost je odrešitev,
prihodnost bo zveličanje. Tudi znanost deluje enako: preteklost je bila
nevednost, sedanjost je raziskovanje, prihodnost bo napredek. Marx je mislil
podobno: preteklost je bila krivičnost, sedanjost je revolucija, prihodnost bo
pravičnost na Zemlji. Celo psihoanaliza je krščanska: preteklost je travma,
sedanjost je analiza, prihodnost bo ozdravitev. Vsa zahodna kultura je prežeta
s krščanstvom. Ratzinger hoče poudariti krščanske korenine Evrope in jaz,
čeprav nisem kristjan, mu dam povsem prav. Krščanske niso samo korenine, ampak
tudi deblo, veje, plodovi in listje. Na Zahodu je vse krščansko. Nietzsche je
rekel, da je Bog mrtev. Ampak kaj to pomeni? Pomeni, da je prej živel. Vzemimo
srednji vek. V književnosti so takrat opisovali pekel, vice in raj, likovna
umetnost je bila v znamenju svete umetnosti (arte sacra), ženska je bila angel,
Bog je obstajal. Če iz srednjega veka iztrgam Boga, ničesar več ne morem razumeti
o tem obdobju. Če pa iz sodobnega sveta iztrgam besedo Bog, lahko ta svet še
vedno odlično razumem. Ne razumem pa ga več, če odmislim besedo denar ali
besedo tehnika. Bog je torej res umrl. S tem pa se je sesul ves krščanski
optimizem.
To je po eni strani morda dobro.
Zelo dobro,
vendar pa nismo iznašli ničesar, kar bi nam dajalo upanje v prihodnost. Tehnika
omogoča razvoj, ne pa napredka. Razvoj je kvantitativno povečanje možnosti,
napredek pa je kvalitativno izboljšanje življenja in komunikacije med ljudmi.
Čeprav so mladi zdaj dobro omreženi in oboroženi z mobiji, živijo v
komunikacijski puščavi. Razumete njihovo nasilje kot sredstvo komunikacije?
Da, toda to
sredstvo je nizkotno, elementarno. Nasilje je tudi posledica pomanjkanje besed
in pomeni kolaps komunikacije. Če nimam besed, mi preostanejo samo gibi.
Človeštvo se je razvilo od gibov do besed, zdaj pa se od besed vračamo h gibom.
Če mladi doma niso deležni razumevanja in imajo v šoli učitelje, ki ne
znajo komunicirati,njihovi vrstniki pa so enako izgubljeni, kaj jim preostane?
Droge? Samomor?
In lokali, v
katerih lahko popivajo. Pa internet in televizija. Mladi človek se nima več kje
socializirati. Včasih so se dobivali v cerkvi pri kakšnih veroučnih skupinah,
pri tabornikih ali skavtih ali celo v organizacijah, ki so bile podmladki
političnih strank. Tam so se učili socializacije in komunikacije, zdaj pa tega
ni več, ostala je samo še televizija.
Ko človek prebere vašo knjigo, ugotovi, da so mladi, ki normalno odrastejo,
pravzaprav nenormalno redki.
Res je. Ko
sem se na Vilenici v Gorici pogovarjal z nekim mladeničem, mi je potožil, da se
s svojimi vrstniki ne more več o ničemer pogovarjati, ker ga nogomet ne zanima
in se mu ne da ves čas govoriti o lepih dekletih, zato je postal za tovariše
popolnoma nezanimiv.
Toliko potenciala gre v nič.
Naši mladi
bi se morali zavedati, da njihova konkurenca niso sošolci, ki so najboljši v razredu,
kot je bilo včasih. Njihova najhujša konkurenca so zdaj mladi Kitajci in
Indijci. Na harvardski univerzi so lani razpisali 60 štipendij in 48 so jih
dobili Kitajci s Kitajske. Tudi v Indiji so mladi strašni, informatika je tam
na zelo visoki ravni.
Še dobro, da obstaja alternativa.
Da, toda po
drugi strani to pomeni, da je kultura, ki jo imenujemo zahodna, v zatonu. Morda
se bo naša civilizacija tako končala. Na jok mi gre, ko pomislim na to. Toda
krivi niso mladi,krivi so odrasli, ki ne vlagajo vanje.
Kje vidite glavni vzrok?
Ker je denar
postal edina simbolna vrednota med vsemi vrednotami. Tudi nekdaj je bil, toda za
protiutež je imel še druge, na primer čast, družbeni položaj, dostojanstvo,
celo razredni boj. Zdaj je kot edina pomembna vrednota ostal samo denar. In
tako smo sprejeli brutalni kapitalizem po ameriško. Danes vidim veliko zalogo
človeškosti, kakršno smo poznali nekoč, v
slovanskih deželah.
Tudi v Sloveniji?
Onkraj
Slovenije. Do Urala. Problem je v tem, da je ameriška kultura že pojedla
Španijo, Anglijo, Francijo, Nemčijo. Nekaj možnosti humanizma in človeškosti
zato vidim v slovanskih državah.
Na primer v Srbiji?
V
srbsko-hrvaški vojni sem navijal za Srbe, ne za Hrvate. Ne smemo gledati
komunizma, zanimati nas mora antropologija slovanskih narodov. Stopnje
solidarnosti, ki še obstaja v slovanskih državah, v zahodnoevropskih državah ne
najdemo več.
Vzhodna Evropa kot rešiteljica Evrope?
Prihodnost
Evrope bo odvisna od Vzhodne Evrope, če se seveda ne bo medtem amerikanizirala
tudi ona. Prav zato je treba širiti »našo« kulturo, ne pa ameriške.
Pa smo prišli do žarka optimizma.
Optimizem in
pesimizem sta značilnosti ljudi, ki niso prodane duše. Ljudi, ki imajo še druge
vrednote, ki kompenzirajo vrednoto denarja. Če pa ima človek kakršno koli
pobudo in je prvo vprašanje, ki mu ga postavijo, kakšen bo donos, smo že v
Ameriki.
Komentarji
Objavite komentar